اصول نورپردازی نمای ساختمان

تاریخ درج: 1399/02/22

نورپردازی نما

معماری و نورپردازی نما

 

نورپردازی نما به عنوان یک المان زیبایی شناختی در جذابیت ساختمان تاثیر گذار بوده و جلوه و دورنمای کلی شهر را در حالت ایده آل به نمایش می گذارد .

نور یکی از مهمترین عناصر کاربردی در معماری است که با استفاده از استراتژی های طراحی ،جهت گیری نور را هدفمند نموده و همین امر موجب نورپردازی می شود .

امروزه ، گسترش تکنولوژی و خلاقیت با ترکیب عناصری نظیر ،نور و نما منجر به شکل گیری پدیده ای به نام نورپردازی نما شده است که در زیبایی و جلوه ی بصری ساختمان کاربرد دارد .و شاید بتوان گفت که اثر گذاری ابعاد ساختمان در نتیجه ی نورپردازی آن صورت می گیرد .

نورپردازی نما از دقت و ظرافت خاصی برخوردار بوده که بر اساس رنگ و نما و ابعاد ساختمان انجام می شود و هر اندازه در نورپردازی ،جهات مختلف و اطراف و ابعاد ساختمان در نظر گرفته شود در کیفیت نهایی کار تاثیر بسزایی خواهد داشت و تغییرات بنیادین در دنیای معماری باعث شده تا نورپردازی نما، اساس زیبایی و جلوه ی یک ساختمان ، محسوب شود .


اصول نورپردازی نمای ساختمان

اصول نورپردازی نمای ساختمان

 

نورپردازی نما یکی از مهمترین علل جذابیت نما بوده که برای دیده شدن بیشتر ساختمان و بنا کاربرد دارد که تاثیر چشمگیری بر معماری نمای ساختمان دارد و عدم نقص در نورپردازی نمای بیرونی مرهون رعایت اصول و قواعدی است که در این بخش به چند نکته ی تخصصی اصول نورپردازی نمای ساختمان می پردازیم .


شدت تابش نور

 

شدت تابش نور می تواند تعیین کننده ی مقدار نور تابیده شده بر نمای ساختمان باشد که با طراحی دقیق بر حسب معیار های معماری و طراحی نما صورت می گیرد چرا که محاسبه ی دقیق در تابش نور می تواند اندازه ی تابش نور را بر حسب پارامتر هایی نظیر بافت و شکل و ابعاد ساختمان ،تعیین نموده و یک نورپردازی ایده آل را تشکیل دهد.


هماهنگی و همخوانی نور

 

ترکیب رنگ های یکدست برای نورپردازی نما می تواند باعث بهره مندی از مناسب ترین حالت و موقعیت نور در ارتباط با نمای ساختمان باشد .از آن جایی که تغییرات رنگ بسیار سریع توسط چشم شناسایی می شود از همین رو تناسب و سنخیت رنگ نور با یکدیگر ،زیبایی نما را در جلوه ی بصری دو چندان می نماید .


جهت گیری و مخفی بودن منبع نور

 

جهت گیری نور با منبع آن ارتباط مستقیمی دارد و قاعدتا نور نما از منبع اصلی سرچشمه می گیرد اما اصلی ترین وجه تمایز یک نورپردازی زیبا با دیگر نورپردازی ها در مخفی بودن منبع نور است که جهت گیری های نورپردازی به گونه ای غیر مستقیم در نما تاثیر گذار باشد .


نورپردازی نمای خارجی

تاثیر نورپردازی نمای خارجی بر معماری ساختمان

 

قبل از انجام پروژه ی نورپردازی نمای بیرونی می بایست نقشه ی مشخصی از انجام این کار ،داشته باشیم و هدف اصلی خود را از نورپردازی تعیین نماییم چرا که ممکن است تنها  نورپردازی بخشی از ساختمان و یا نمای کلی مد نظر باشد .

پس از ارزیابی و بررسی بافت ساختمان و جنس و طرح نمای آن ، طبق نقشه و هدفی که برای نورپردازی نما مد نظر داریم اقدام به انتخاب یکی از شیوه ها یا روش های نورپردازی می نماییم.

روش های نورپردازی نمای خارجی ساختمان شامل نورپردازی یکدست ،نورپردازی خشن ،نورپردازی داخل و خارج بوده که به عنوان مبنای انتخاب طراحی نورپردازی نما تعیین شده اند .


نورپردازی خشن

 

مهم ترین محوریت نورپردازی خشن ،توجه به بافت ها و ریزه کاری های ساختمان به شکل دقیق است که در عین حال مناسب ساختمان هایی است که با مصالح و ریزه کاری های خاصی کار شده و در حقیقت نشان دهنده ی شیوه ی بافت و ریز بافت های آن ساختمان است .که برجسته سازی این بخش ها می تواند نمای خاصی از ساختمان را به نمایش بگذارد .


نورپردازی یکدست

 

همان طور که از نام این نورپردازی پیداست به پخش یکسان نور در تمام سطوح ساختمان به شکل گسترده اشاره دارد .


نورپردازی نما ساختمان

نورپردازی نمای خارجی

 

در نورپردازی یکدست منبع نور، یا پروژکتور در گوشه ای از ساختمان قرار داده شده و نور تابیده شده بخش وسیعی از ساختمان را به شکل یکدست و گسترده پوشش می دهد که این شیوه نیاز به المان های نور دهی خاصی ندارد و اجرای آن بسیار ساده بوده و نیاز به تعبیه سیستم و ابزار نخواهید داشت .


نورپردازی داخل و خارج

 

 کاربرد این روش جذابیت ظاهری مطلوبی برای ساختمان ایجاد می کند که با استفاده از عناصر کاربردی در نمای ساختمان ، صورت می گیرد و برای افزایش حجم و طول ساختمان از لحاظ بصری کاربرد دارد .در این شیوه ، لامپ نئونی یا فیبر نوری در لبه های ساختمان و زیر طاقی پنجره کار گذاشته شده و بیشتر بر بخش های ویژه ای از نمای خارجی ساختمان تاکید دارد.


کاربرد اصولی نورپردازی نما با توجه به معیار های مد نظر و بر اساس یکی از روش های ذکر شده صورت می گیرد و هر اندازه این نورپردازی اصولی و حرفه ای تر باشد شکل نهایی نورپردازی نما جذاب تر خواهد بود که این اصول را می توان برای همه ی بناها با ویژگی های خاص ساختمان به کار گرفت و این بنا می تواند یک ساختمان مسکونی و یا تجاری بوده و نیاز به دیده شدن داشته باشد .

 

 

 

 

 

مقالات مشابه


20 طرح نمای کلاسیک و رومی

نمای رومی و نمای کلاسیک امروزه در شهرها ایران برای خود جای ویژه ای باز کرده اند . نمای رومی تهران بویژه مناطق 1 و 2 و 3 و نمای رومی کرج را به وفور می توان مشاهده نمود .به طور کل طراحی نمای ساختمان ها در تهران و کرج و مناطق مجلل نشین دیگر شهرها به سمت نمای رومی جدید و نمای کلاسیک جدید کشیده شده است .البته در دنیا معماران معروف و شاخصی وجود دارند که فقط با سبک کلاسیک یا سبک رومی ساختمان ها را طراحی می کنند .

جزئیات بیشتر
کمیته نما

با توجه به اجباری شدن تاییده کمیته نما کرج و تاییده کمیته نما تهران و ارائه طرح نما در مرحله صدور جواز بایستی مواردی جهت طراحی نماهایی که مورد تأیید شهرداری در مناطق مختلف تهران و کرج قرار گیرند، ارائه گردد.پس قبل از اجرای نما حتما اقدام به تهیه فرم کمیته نما کنید و سپس تاییده نما خود را در کمیته نما شهرداری بگیرید.

جزئیات بیشتر