اسکچاپ و تری دی مکس! کدام نرم افزار بهتر است

تاریخ درج: 1399/02/27

اسکچاپ یا تری دی مکس

 

اسکچاپ یا تری دی مکس

در این مقاله به موارد زیر میپردازیم :


قابلیت های اسکچاپ در معماری

 

اسکچاپ یک نرم افزار ساده و کاربردی ،جهت طراحی سه بعدی می باشد که مهم ترین کاربرد آن در حیطه ی معماری بوده و برای مهندسی مکانیک و راه و ساختمان نیز کاربرد دارد .

اولین نسخه از این برنامه در سال 1999 توسط (شرکت ات لست) ،ثبت و به بازار عرضه شده است .

این نرم افزار در عین سادگی و کاربردی بودن ،قابلیت مدلسازی و تعامل بالا با دیگر نرم افزار ها اعم از تری دی مکس را دارا بوده و همین قابلیت ها موجب شده تا در زمینه های گوناگون از قبیل مدلسازی و طراحی ،جهت ایجاد یک نمایی سه بعدی برای ساخت غرفه ، طراحی داخلی و صنعتی و پروژه های متنوع کاربرد داشته باشد .

استفاده از نرم افزار اسکچاپ در معماری ،این امکان را برای معماران و طراحان فراهم نموده تا با استفاده از قابلیت های موجود در اسکچاپ ،الگو و ایده های مد نظر خود را پیش از اجرا ،به سادگی و با جزئیات دقیق، طراحی نمایند .

سادگی و حجم کم و کتابخانه های سه بعدی از دیگر قابلیت های نرم افزار اسکچاپ بوده که باعث طراحی نقشه به صورت دقیق شده و ارتفاعات و جزئیات مختلف را به شکلی منسجم و دقیق ارائه می دهد .

سهولت در یادگیری نرم افزار اسکچاپ ،از دیگر ویژگی های این نرم افزار بوده که افراد می توانند با تسلط بر این نرم افزار، از طراحی و مدلسازی به همراه جزئیات دقیق بهره مند شوند .


قابلیت های تری دی مکس در معماری

 

نرم افزار تری دی مکس به عنوان یک برنامه با قابلیت های ایجاد مدل های سه بعدی و متحرک و رندر ، در دنیای معماری شناخته شده است .

این نرم افزار قدرتمند ،اولین بار توسط شرکت اتودسک در بازار گرافیک کامپیوتری انتشار یافت.

استفاده از تری دی مکس در معماری ،امکان طراحی برنامه مدل های سه بعدی و رندرینگ (شبیه سازی به واقعیت) را برای کاربران خود فراهم کرده است .و معماران و گرافیست ها می توانند با به کارگیری تری دی مکس ،برای طرح پیش نمایش مدل هایی که هنوز ساخته نشده اند ،پلان های ساده و سه بعدی از مدل اصلی خود را داشته باشند .که همین امر کمک زیادی به طراحان نموده چرا که از این طریق می توانند، نواقص احتمالی مدل طراحی را رفع نمایند .

طراحی و مدلسازی بنا و نمای ساختمان و طراحی معماری داخلی و معماری محوطه و فضای باز ،ساخت انیمیشن معماری از قابلیت های تری دی مکس در معماری بوده که پیش از ساخت پروژه با استفاده از نرم افزار تری دی مکس می توان نمونه مدل سازی را با انواع متریال کاربردی و نزدیک به شکل یک نمونه ی واقعی ارائه داد .


تفاوت اسکچاپ و تری دی مکس

 

هر دو نرم افزار کاربردی ،قابلیت ها و ویژگی های خاصی در مدلسازی را دارا بوده که در این بخش به بررسی تفاوت اسکچاپ و تری دی مکس خواهیم پرداخت .

 

تفاوت در مدل سازی

با توجه به سهولت در یادگیری نرم افزار اسکچاپ ، معمولا کاربران برای انجام طراحی و مدلسازی به سراغ این برنامه می روند .در حقیقت ذات اسکچاپ برای ساخت مدل ها و فرم های سریع که توسط معمار طراحی می شود کاربرد دارد و از آن جایی که چند دستورالعمل را یکجا دارد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد اما نتیجه ی کار ممکن است به ظرافت و دقت تری دی مکس نباشد اجرای نرم افزار تری دی مکس نیاز به زمان بیشتری خواهد داشت اما نهایتا نتیجه و راندمان کار بسیار بالا خواهد بود .

 

تفاوت در محیط کاری

این دو نرم افزار از لحاظ محیط کاری با یکدیگر تفاوت دارند در حالی که نرم افزار اسکچاپ در یک محیط باز و بدون محدودیت ،مدلسازی را انجام می دهد که نرم افزار تری دی مکس در یک محیط مرتب و قانونمند ،مدلسازی و ترسیم، می نماید.

شاید بتوان گفت که محیط کاری تری دی مکس ،ممکن است کمی پیچیده به بنظر برسد و در صورت عدم آشنایی با آن ،ممکن است این برنامه را یک محیط بسیار پیچیده و سخت فرض نماییم اما با مطالعه و آشنایی با مفاهیم این برنامه از طریق ویدئو و پکیج آموزشی می توان از راندمان بالایی در ترسیم مدل برخوردار شد .

استفاده از روش ها و متریال مختلف و جهت نور طبیعی و نمایش متریال واقعی در تری دی مکس این امکان را فراهم کرده تا ترسیم مدل به رئال و واقعیت نزدیکتر باشد.

 

تفاوت در سرعت عمل

سهولت در یادگیری و عدم پیچیدگی نرم افزار اسکچاپ ،باعث شده تا سرعت عمل بیشتری داشته باشد چرا که این نرم افزار یک برنامه سبک با قابلیت مدل سازی بوده ،به همین علت، انتخاب نرم افزار اسکچاپ به عنوان یک برنامه ی سریع جهت انجام مدل سازی سریع توصیه می شود در حالی که تری دی مکس به زمان بیشتری برای ترسیم مدل نیازمند است .

 

تفاوت در رندرینگ

رندر گیری در این دو نرم افزار با کیفیتی ، یکسان انجام شده و رندر هر دو نرم افزار در روز یکسان می باشد اما برای رندر هایی در فضای شب ،در تری دی مکس به دلیل وجود منو های زیاد ،می توان رندر بهتری داشت اما رندر در اسکچاپ بسیار ساده تر بوده و با انجام چند نکته ی ساده می توان از رندر با کیفیت در کوتاه ترین زمان برخوردار شد.

مقالات مشابه


کار تری دی مکس در منزل

یکی از بهترین منابع کسب درامدی ما این است که بتوانیم کار تری دی مکس در منزل انجام دهیم و تخصص معماری خود را راه اندازی و کسب و کار خودمان را ایجاد کنیم و که البته نیاز به سرمایه و هزینه زیاد در ابتدا نیست.یادگیری تری دی مکس در اولویت است و توانایی شما نشان دهنده دستمزد طراحی تری دی مکس میباشد

جزئیات بیشتر
آموزش نصب پلاگین ویری

در این ویدیو شما آموزش کامل نصب پلاگین vray در نرم افزار تری دی مکس را مشاهده میکنید.
پلاگین ویری یک موتور رندر قوی در نورپردازی و متریال دهی میباشد

جزئیات بیشتر