رشته معماری یا رشته عمران

تاریخ درج: 1399/02/30

 

معرفی رشته معماری

 

قدمت و پیشینه ی رشته معماری به ساخت و ساز خانه های اولیه باز میگردد که در اثر نیاز های انسان به همراه ابزار های در دسترس به وجود آمد و با گذشت زمان و رشد فرهنگ و گسترش دانش ،پیشه ی خانه ی سازی به معماری تبدیل گشت و معماری نام رسمی پیشه خانه سازی است .

ترکیب ذوق هنری و خلاقیت به همراه قوه ی تخیل قوی ،تمامی ویژگی های یک مهندس معماری است که داشتن این ویژگی ها ،امکان و زمینه ی خلق یک اثر و پدیده ی نو را فراهم می نماید از همین رو رشته معماری به عنوان یک رشته ی سازمان یافته در صنعت ساخت و ساز شناخته شده که ترکیبی از علم هنر و فن ساخت و ساز می باشد که اشکال مختلفی از رشته معماری در طول تاریخ مشاهده است .

اساس و نیاز جامعه بر مبنای خلاقیت ها و ایده های نو در صنعت ساخت و ساز ،منجر به شکل گیری رشته معماری شده است .

 

کاربرد رشته معماری

 

رشته معماری حاصل دانش و اندیشه ی نو و فن هنری است که توسط مهندسین معماری به اجرا درآمده که این اجرا نیازمند تخصص در رشته معماری می باشد .

پایه و اساس ساختمان سازی رشته معماری است و اسکلت اصلی سازه ی ساختمانی نظیر تیر و ستون و پی بر اساس تصمیم مهندس معمار انتخاب می شوند که در عین حال برای پلان و نما و دیگر بخش های خانه نیز تصمیم گیری می کند .

مشاغل کاربردی مربوط به این رشته شامل طراحی تک بنا یا مجموعه ای کوچک ،مدیریت پروژه و اجرای آن ، سرپرستی موسسات پیمانکاری ، مشارکت در پروژه های ساخت و ساز و طراحی شهری می باشد .

موفقیت در این رشته علاوه بر دانش و مهارت و خلق ایده ،نیازمند تجربه و کارنامه ی سابقه ی کاری افراد نیز بستگی دارد .

 

معرفی رشته عمران

 

رشته عمران یکی از زیر شاخه های مهندسی محسوب می شود که همانند رشته معماری در ساخت و ساز کاربرد دارد و به ساخت و نگهداری سازه های مصنوعی و طبیعی نظیر سد ها ، جاده ها ، کانال ها ، ساختمان ها می پردازد .

رشته عمران حاصل مهندسی سازمان یافته جهت ساخت و ساز بوده و در حقیقت کاربرد علم و فن برای سازندگی یک جامعه است .

زمانی که افراد قصد ساخت و ساز برج و تونل و پل و شبکه های فاضلاب را داشته باشند با استفاده از رشته عمران ، به بررسی جنبه ی فنی و اجرایی و استاندارد های مربوط به ساخت و ساز می پردازند.

 

کاربرد رشته عمران

تربیت نیروهای متخصص در زمینه ی ساخت پروژه های مختلف ،از اهداف رشته عمران است که محاسبه و طراحی و اجرای این پروژه ها توسط مهندسین صورت گرفته و می بایست این طراحی و محاسبه به گونه ای باشد که سازه های مختلفی نظیر ساختمان مسکونی ،اداری ،صنعتی ،حفر تونل و راهها ،مستحکم و پایدار باشند.

مهمترین فاکتور های رشته عمران شامل ،قدرت تجزیه و تحلیل ،قدرت تجسم ذهنی ، دقت در تصمیم گیری و انتخاب ،آشنایی با نرم افزار های عمرانی و متره و برآورد می باشد .

رعایت زیبایی و استاندارد های طراحی یک سازه و برقراری تعادل و توازن میان ابعاد یک سازه از اصلی ترین کاربرد های رشته عمران می باشد .

 

تفاوت و شباهت رشته معماری و عمران

 

 در اکثر موارد افراد بر این باورند که رشته معماری و رشته عمران ،یک کار را انجام میدهند با این که هر دوی این رشته ها با طراحی و برنامه ریزی ساخت ساز ارتباط دارند اما تفاوت زیادی بین این دو وجود دارد .

مهم ترین تفاوت دو رشته معماری و عمران در این است که رشته ی عمران بیشتر به جنبه ی محاسباتی نظیر میزان فشار وارده بر سازه ی ساختاری را بررسی می کند و رشته معماری بر جنبه های زیبایی و جنبه ی هنری یک سازه تاکید دارد .

 طراحی و ساخت یک پلان معماری ،زمانی ارزش گذاری خواهد شد که توسط مهندسین عمران ،بررسی شده و فشار وارده و دیگر فاکتور های مربوطه ،محاسبه شود در غیر اینصورت استحکام این سازه پایین بوده و به گونه ای بی برنامه ،ساخته خواهد شد .و از آن جایی که قبل از محاسبه ی سازه، نیاز به فن معماری در طراحی سازه خواهیم داشت از همین رو معمارانی که به نرم افزار های پیشرفته و سه بعدی تسلط داشته باشند به مراتب در عملی سازی و اجرای ایده آل های ذهنی خود موفق تر خواهند بود .

شناخت متریال و مواد کاربردی سازه و بررسی دقیق جزئیات از دیگر وظایف رشته عمران است در حالی که بررسی جنبه های هنری کار، بر عهده ی رشته معماری می باشد .

دو رشته ی معماری و عمران با یکدیگر مرتبط بوده اما کاری که در جهت ساخت پروژه انجام می دهند با هم تفاوت داشته و هیچ کدام برتری خاصی نسبت به دیگری نداشته و به نوع سلیقه و گرایشات افراد و نیاز های ساخت و ساز جامعه ، بستگی دارد .