پنج الگوی اصلی در طراحی پلان آشپزخانه

تاریخ درج: 1399/01/29

 

طراحی پلان آشچزخانه

 

پنج الگوی اصلی در طراحی پلان آشپزخانه را بشناسید

 

چیدمان آشپزخانه با چیدمان وسایل و اپلاینس اصلی و یونیت های ذخیره سازی ساخته می شود. این طرح با در نظر گرفتن مثلث کاری آشپزخانه ایجاد می شود. و با توجه به مسیری که هنگام حرکت از یخچال و فریزر به سینک و گاز  برای تهیه یک وعده غذایی طی می کنید. هنگام طراحی آشپزخانه جدید و انتخاب بهترین گزینه برای طراحی کابینت منزل خود، یکی از اولین ملاحظات، الگوی اصلی آشپزخانه در طراحی پلان است.


آشپزخانه ها معمولا براساس طراحی پلان در یکی از انواع زیر قرار میگیرند:

  • آشپزخانه خطی
  • آشپزخانه galley
  • آشپزخانه L شکل
  • آشپزخانه U شکل
  • آشپزخانه G شکل

انتخاب هر کدام از انواع آشپزخانه ها به موارد مختلفی مثل سلیقه کارفرما، ابعاد آشپزخانه و پتانسیل فضای موجود بستگی دارد. هر یک از این الکوها امکان تقویت و توسعه را داراست و تقریبا به همه آنها می توان جزیره یا آیلند را افزود که کمک می کند به افزایش فضای ذخیره سازی و صفحه کار (کانترتاپ).


 

طراحی پلان خطی

 

آشپزخانه خطی

 

آشپزخانه خطی بیشتر مناسب برای آشپزخانه های کوچک است و مثلث کار در این آشپزخانه کمتر شبیه مثلث است و شکل خطی پیدا می کند. در طراحی آشپزخانه های خطی افزایش فضای ذخیره سازی مهم ترین مساله هست. برای اینکار از یونیت های هوایی و شلف هایی دیواری استفاده کنید.


طراحی پلان خطی

 

آشپزخانه galley

 

به آشپزخانه ای گفته می شود که یونیت ها به دو صورت خطی روبه روی هم قرار می گیرند. این نوع آشپزخانه به منظور استفاده بهینه از فضا و همین طور برای اینجاد مثلث کار بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.


طراحی پلان خطی

 

 آشپزخانه L شکل

 

آشپزخانه های L  شکل مانند اسمش از دو سری کابینت عمود بر هم ساخته می شود که بر روی دو دیوار آشپزخانه قرار میگیرند و معمولا یک دیوار از دیگری بلند تر است. آشپزخانه های L شکل مثلث کار یا فضای بین سینک ، اجاق گاز و یخچال شما را به خوبی حفظ می کنند. از جمله نقات ضعف آشپزخانه ال شکل این است که فضای countertop یا صفحه کار محدودتر است، بنابراین در هنگام طراحی و انتخاب محل قرارگیری اپلاینس ها خود حتماً فضای کافی را برای صفحه کار در نظر بگیرید. فایده این طرح پلان آشپزخانه این است که نه تنها یک فضای کار مفید را برای آشپز فراهم می کند بلکه به طور معمول به سالن نشیمن باز می شود و تعامل آشپز را با میهمانان آسان می کند.

 


طراحی پلان خطی

 

آشپزخانه U شکل

 

آشپزخانه U شکل احتمالاً کاربردی ترین چیدمان آشپزخانه است و می تواند در مقایسه با آشپزخانه گالری یا آشپزخانه به شکل L ، فضای بیشتری برای ذخیره سازی و فضاهای اپلاینس فراهم کند.

آشپزخانه یو شکل به راحتی می توانند در فضاهای بزرگ کار شود، اما حتی آشپزخانه های کوچک نیز می توانند از طراحی U شکل بهره ببرند. فقط مطمئن شوید که حداقل دو متر فضای حرکت بین یونیت ها داشته باشید.

مفهوم طراحی "مثلث طلایی" بصورت خودکار با شکل U شکل تطابق دارد، هنگام طراحی فضای خود، یخچال، اجاق گاز و سینک خود را  بین 120 سانتی متر تا 270 سانتی متر از یکدیگر دور نگه دارید. این کار باعث می شود فضای شما برای استفاده کاربردی تر شود، چیزی که برای مثال در آشپزخانه های کشیده تر، با شکل L یا گالری سخت تر است.


طراحی پلان خطی

 

آشپزخانه G شکل

 

چیدمان آشپزخانه G شکل یک نسخه از طرح آشپزخانه U شکل است، با همان مقدار فضای کابینت و فضای ذخیره سازی که از سه طرف آشپز را احاطه کرده است. با این حال، تفاوت با پلان آشپزخانه G شکل در شبه جزیره یا دیوار چهارم جزئی از کابینت های اضافی است.

بسته به ابعاد آشپزخانه، آشپزخانه های G شکل ممکن است خفه به نظر برسند. برای اینکه فضا را دلباز تر کنید دیوار را در فضای مجاور باز کنید و یک فضای عبور یا میز صبحانه برای خانواده ایجاد کنید.

مقالات مشابه


طراحی آشپزخانه در زندگی امروزه

طراحی آشپزخانه حتی طراحی آشپزخانه های کوچک باید به قدری کارآمد باشد که طراح با دانستن اصول طراحی آشپزخانه بیش ترین استفاده مفید را از فضا داشته باشد و در نتیجه بهترین خروجی ممکن را ارائه دهد و تا در حد امکان پاسخ گوی این نیازهای جامعه امروزی باشند. داشتن یک آشپزخانه زیبا به معنای سرمایه گذاری در سلامت و شادی خانواده شما است. یک آشپزخانه کاربردی و زیبا، خانواده و مهمانان را به قلب خانه تان جذب می کند.

جزئیات بیشتر
آموزش طراحی پلان مسکونی - نقشه ساختمان

در این مقاله سعی داریم آموزش طراحی پلان در ساختمان های مسکونی را به شما آموزش دهیم.مهمترین قسمت ساختمان تهییه و طراحی نقشه ساختمان است.نداشتن پرتی در ساختمان و جداسازی فضاهای عمومی و خصوصی از ارکان اصلی طراحی پلان است

جزئیات بیشتر