اصول طراحی نما رومی - نما کلاسیک

تاریخ درج: 1398/01/08

نما رومی

 

مطالبی در این مقاله پیرامون نمای رومی خواهید خواند

 

اصول طراحی نمای رومی کلاسیک

 

همانطرو که میدانیم نما کلاسیک که به نما ی رومی هم شناخته میشه طرفداران زیادی داردو برای طراحی اصول آن باید اطلاعاتی پیرامون تارخچه و... داشته باشیم.امروزه باید در کشورمان ایران ابتدا در خصوص فرهنگ و گذشته معماری و مردم روم باستان و اساطیر روم آگاهی ابتدایی داشته باشیم تا بتوان بیشتر با پیدایش فرهنگ روم و به طبع آن سلیقه مردم و ساخت و ساز و معماری زیبای قدیمی رومی که به تازگی در نماها و سازه های ایرانی که به عنوان نمای رومی و یا نمای کلاسیک انتساب میشود پی برد .

 

 
 

نما رومی

 

نما رومی چیست ؟

 

یا اینکه نما کلاسیک چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید اطلاعاتی پیرامون تارخچه نما کلاسیک یا نما رومی داشته باشیم.افسانه ها رومی به مجموعه ای از رویدادهای قدیمی و سنتی انتساب می شود که در به اساطیر و داستانهای بوجود امده از رم باستان و مذهب رومی این سرزمین مرتبط است . اسطوره ها در روم بخاطر تاثیر گذاری بسیار و نفوذ اغازین دین و مذهب یونانی و یا همان خدایان و اساطیر یونان بر تمدن ایتالیا در دوران ماقبل تاریخ رم تا حدود بسیاری گنگ و پیچیده است .

نویسندگان رومی با تقلید درست از الگو و مدل ادبی یونانی از افسانه های یونان الگو بسیاری گرفته و اسطوره ها و افسانه های رومی را با مذهب اتروسکی ها ارتباط عمیقی داده و مقایسه کرده اند .

تقریبا هزاروپانصد سال قبل از میلاد قوم های ایتالیایی کم کم در جزیره ایتالیا ساکن شدند در حالی که اغلب آنها کشاورز بودند و همیشه در حال جنگ با غارتگران شمالی بودند . روم تازه بوجود امده چهره آرمانی کشاورز و سرباز استوار و ثابت با نظم و وظیفه شناس،  ریشه فرهنگی و تاریخی در ایتالیا دارد .

 

نما کلاسیک

 

ساختمان های ابتدایی از همان پیدایش اغازین بر اساس اصول و نظم درستی بنا شدند. البته در آن تاریخ نمای کلاسیک رومی در دیگر کشورهای جهان معنا و مفهومی دقیقی نداشت . به مرور و با گذشت سالهای طولانی که ارتباطات با کشورهای مختلف اغاز شد کم کم مناسباتی نیز در این کشورها بوجود امد .

وارثان تمدن چند هزار ساله که قبل از اسلام و پس از آن آثار بی همتایی  و زیبایی برای آیندگان به جا گذاشتند و چون گوهری در گنجینه های معماری دنیا می درخشند . حالا به فراموشی سپرده شده و دیگر مورد توجه معماران جدید و فعلی کشور نیستند .

 

نما کلاسیک

 

یکی از دلایل مهم بوجود آمدن نمای رومی و نمای کلاسیک در معماری امروزی،  اثبات کننده این موضوع است . پس از جنگ جهانی دوم ساخت و ساز نیاز اصلی کشور بود و انقلاب صنعتی که اختراعات بسیار مهمی چون آهن و شیشه را داشت معماران نوپا را به سمت آرزوی جهانی شدن کشاند . آنها به مبارزه با هر نوع معماری و نشانه ی بومی پرداختند و با افتخار میگفتندد که ما در هر جای دنیا که باشد خانه ای یک شکل طراحی می کنیم . ما در ثبت کردن آمار کوشیدیم و پیشینیان در ثبت آثار معماری.


طراحی نما رومی


نما کلاسیک در ایران

 

نمای رومی و نمای کلاسیک امروزه در شهرها ایران برای خود جای ویژه ای باز کرده اند . نمای رومی تهران بویژه مناطق 1 و 2 و 3  و نمای رومی کرج را به وفور می توانند مشاهده نمود .به طور کل طراحی نمای ساختمان ها در تهران و کرج و مناطق مجلل نشین دیگر شهرها به سمت نمای رومی جدید و نمای کلاسیک جدید کشیده شده است .البته در دنیا معماران معروف و شاخصی وجود دارند که فقط با سبک کلاسیک یا سبک رومی ساختمان ها را طراحی می کنند .

 

چرا نمای رومی؟

علت انتخاب نمای رومی انواع مخلتف در سلیقه مردم است. یکی از علت های انتخاب نما رومی تجمل زیاد و گران قیمت بودن آن نسبت به نما های دیگر است اما در نهاست این سیلقه شماست که نوع طراحی نما شما را مشخص میکند.اگر به دنبال زیبایی و شلوغی نما هستید و جزئیات زیاد برای شما مهم است و علاقه تجمل گرایی دارید و البته بودجه و هزینه کافی برای نمای رومی دارید، نمای کلاسیک میتواند گزینه خوبی برای شما باشد.

 

طراحی نمای کلاسیک

 

مولد نمای کلاسیک رومی قطعا ایران نیست.باید بدانیم معماری در هر کشور نشان دهنده هویت و فرهنگ آن کشور است اما اکنون با گسترش نماهای جدید رومی و نماهای جدید کلاسیک در طراحی معماری کشور ما باعث شده که سلیقه مردم گرایش زیادی به این نوع نماها نشان دهند .

موضوع نمای ساختمان ها در شهر تهران و کرج از جمله موارد مساله برانگیز در سال های گذشته و محل اعتراض بوده که چرا به خوبی ساماندهی نمیشود . مشکلات دیداری ، همخوانی و یا ناهمخوانی نماهای مسکونی رومی با فرهنگ و معماری گذشته واصیل ایرانی و ایمنی ساختمان ها در مقابل زلزله و سیل از جمله حساسیت های بسیار این موضوع در کلان شهرها است

.

نما رومی جدید

 

درحال حاضر بسیاری از پیمانکاران با تجربه به این نتیجه رسیده اند که استفاده از نمای رومی و نماهای کلاسیک سنگی با توجه به زلزله های اخیر تهران و به طبع آن سخت گرفتن مکرر سازمان های و نوسانات اخیر بازار ارز دیگر اقتصادی نیست . پیمانکاران با تجربه به استفاده از متریال های جدید و سبک و مقرون به صرفه در عین حال زیبا و مدرن روی آورده اند و نمای پیش ساخته کلاسیک و رومی  انتخاب اول آن ها شده است . مثلا نمای رومی پیش ساخته از فوم نسوز ساخته می شود که مناسب برای شرایط جوی مختلف می باشد و در مقابل گرما زیاد ، سرما و ترک خوردگی بسیار مقاوم بنظر می رسد .

 

اصول طراحی نمای رومی

نمای رومی یا نمای کلاسیک هم ازخواست مردم ریشه می گیرد که باید بررسی کنیم که این خواست دقیقا از کجاست؟! مردم ایران و جهان برای چه به شهرهای سنتی یزد و اصفهان سفر می کنند؟ برای اینکه می دانند نکته ای در این معماری هست که رابطه عمیق و نزدیکی با فرهنگ کشور ایران دارد. مردم کیفیت بالا را میفهمند ولی به صورت زبانی شاید نتوانند ابراز کنند .

وظیقه ما معمارن است که این حس ایرانی و خواست های بیان شدن مردم را با طراحی معماری خود به مرحله ظهور برسانیم . اگر معماران با طراحی خود به مردم جواب مناسب بدهند آنها هم کیفیت را به خوبی احساس خواهند کرد.

 

طراحی نما رومی

 

طراحی نمای رومی ایرانی و طراحی نمای کلاسیک تولید شده در مجموعه زردستان از کیفیت بسیار خوب و طراحی ها انجام شده بسیار زیبایی برخوردار است. افراد معمولی نمای رومی یا یونانی و نمای کلاسیک را مطالعه نمیکنند و معماران جوان بدون اینکه فهم درستی از اصل این نما در اروپا داشته باشند شروع به طراحی میکنند.

 

بدون شک نمای ساختمان هایی با سبک نمای رومی یا نمای کلاسیک بی همتا خواهند بود . نمای کلاسیک رومی، نمایی الهام گرفته از سبک قدیم روم و یونان باستان است . سبک معماری کلاسیک با دقت به دوران های گوناگون دارای ستونهای متفاوتی نیز بود .


 

ویژگی های نما رومی


 نمای رومی ویژگی های مهمی نسبت به سایر نماها می باشد که از مهمترین انها عبارتند از :

 

1) قوسی ها خارجی به شکل گرد و با طول عریض اجرا می شوند.

 

2) ستونهای رومی و کلاسیک

به شیوه های نظام دوریک( قدیمی ترین نظام معماری یونان)، یونیک (خاستگاه این نظام را باید در تمدن مصر)، کرنتی (همانند نظام یونیک است با این تفاوت که سرستون کرنتی دارای تزیینات گیاهی است) اجرا می شود.

 

ستون رومی ستون کلاسیک

 

3)دیوارها در نمای خارجی به شکل ستونهای تزئینی عمل می کنند.

در نمای کلاسیک سنگی نیز باید فاکتورهای مهمی چون کیفیت بالا ، قیمت مناسب، مصالح بومی منطقه، اقلیم خاص منطقه و … را در نظر داشت. در کیفیت طبعا نماهای سنگی برنده این مقایسه خواهند بود ولی از لحاظ قیمت نمای رومی سیمانی بسیار پایینتر و ارزانتر از قیمت نمای رومی سنگی است.

 

طراحی نما کلاسیک

 

از ویژگی‌های دیگر نما کلاسیک :

  • سنگ جزو اصلی ترین مصالح نمای رومی است
  • تناسبات و هندسه به صورت دقیق در نمای کلاسیک اجرا میشود
  • در برخی مواقع از شمش های طلایی رنگ در فضای داخلی استفاده میشود
  • جزئیات ریز و تزئینات زیاد در نمای رومی و طراحی کلاسیک اهمیت دارد

 


نمای کلاسیک و فرهنگ کشور ایران

 

شاید اکثر معماران براین قائده پایبند باشند که طراحی نما معماری باید با فرهنگ کشور هماهنگ باشد اما در واقعیت باید پذیرفت که نمای کلاسیک و نمای رومی گستردگی در تمام جهان دارد و کشور عزیزمان ایران از این مورد مستثنی نیست. اگر نگاهی گذرا به تاریخ گذشته ایران در روزگاران دور بیندازیم، تخت جمشید را خواهیم دید که هماهنگ با فرهنگ سنتی ایرانی ساخته شده بود. در واقع این روزها نمای رومی به دلیل وجود ذخایر سنگ تراورتن و … مورد توجه قرار گرفته  است.

 

طرح نما کلاسیک

 

چه بسا بهتر است این سبک از طراحی در معماری را با معماری و فرهنگ اصیل وسنتی ایرانی همگام و همسو کنیم. طراحی نمای ساختمان یک امر کاملا تخصصی و حرفه ای در معماری می باشد. چون که کالبد خارجی یک ساختمان پوسته ای واضح و قابل لمس و عینی توسط عموم افراد است و تقریبا تعداد بسیاری از مردم کیفیت داخلی یک ساختمان و بنا و یا حتی سازه را از روی نمای ظاهری و کالبد بیرونی آن میتوانند حدس بزنند.ضرب المثل ایرانی رنگ رخساره خبر میدهد از سر درون. ضمن اینکه طراحی نما تنها رعایت اصول اولیه زیباشناسی در معماری قطعا نخواهد بود و دقت به اقلیم خاص منطقه ، سطح بودجه کارفرما، مصالح اقلیمی و … باید توسط مهندس معمار و طراح در نظر گرفته شود .

 

طراحی نما رومی

 

استفاده از این سبک در طراحی نمای بیرونی ساختمان در ایران آنقدر با دقت و کاملا مهندسی و زیبا هست که حتی بعضا مهندسین اروپایی و حتی رومیان گذشته نیز به این نوع طراحی نمره بسیار بالایی می دهند و آن را نیک میشمرند.

گروه معماری زرستان همواره با ارئه نمودن طراحی نمای ساختمان همچون نمای رومی و نمای کلاسیک بسیار زیبا و ویژه ساختمان همراه با کیفیت فوق العاده و طراحی منحصر به فرد و خاص، کیفیت بالا و هزینه مناسب را شعار اصلی عملکرد خود میداند و آماده ارائه بهترین مشاوره در این زمینه به دوستان میباشد .

مقالات مشابه


20 طرح نمای کلاسیک و رومی

نمای رومی و نمای کلاسیک امروزه در شهرها ایران برای خود جای ویژه ای باز کرده اند . نمای رومی تهران بویژه مناطق 1 و 2 و 3 و نمای رومی کرج را به وفور می توان مشاهده نمود .به طور کل طراحی نمای ساختمان ها در تهران و کرج و مناطق مجلل نشین دیگر شهرها به سمت نمای رومی جدید و نمای کلاسیک جدید کشیده شده است .البته در دنیا معماران معروف و شاخصی وجود دارند که فقط با سبک کلاسیک یا سبک رومی ساختمان ها را طراحی می کنند .

جزئیات بیشتر